Откъс от биографията на Федерер: Марката RF
До края на месец ноември втората част от официалната биография на Роджър Федерер ще излезе на българския пазар. Автор е добре познатият швейцарски журналист Рене Щауфер, който написа и първата част от биографията на тенисисти, а издател е Premium Books.
Tennis24.bg получи ексклузивен откъс от биографията на Федерер, свързан с неговите рекламни договори. Насладете му се в следващите редове:
37. МАРКАТА RF
Линет Федерер не вярва на очите си, когато прочита едно от първите обширни интервюта на сина си. Това, което пише там, ѝ се струва странно. На въпроса какво ще си купи, когато спечели по-голяма сума пари, той отговаря: „Мерцедес“. Не могла да познае своя Роджър. Той още ходи на училище, няма дори шофьорска книжка и е изцяло отдаден на спорта. Става ѝ любопитно и се обажда в редакцията на седмичното списание, за да разбере дали наистина така е отговорил. Там проверили нещата и се оказало, че репортерът е чул грешно. Отговорът не бил ,,Мерцедес“, а „повече сидита“ (Меер це де-с. – Бел. пр.).
Този анекдот показва, че Федерер още от младежките си години е скромен, задоволяващ се с малко човек. Предпочита духовното – като добрата музика – пред материалното. Финансовото му благосъстояние, което чрез неговата харизма и успехите нараства многократно през годините, е само приятно допълнение към това, на което е отдаден – да играе тенис. По ирония на съдбата по-късно все пак кара коли на известната немска марка, и то най-шикозните и най-скъпите модели. Но не трябва да плаща за тях, напротив – дори получава пари. През пролетта на 2008 г. той сключва многогодишен рекламен договор с Mercedes Benz China Ltd, а десет години по-късно съвместната им работа се разширява по целия свят.
Той не губи скромността, за която говореше майка му, дори когато доларите започват да пълнят сметката му, и то с много нули отзад. Той става най-добре платеният спортист и най-известното рекламно лице сред останалите атлети. Въпреки че тенисистите по правило се нареждат след най-добрите баскетболисти, боксьори, голфъри, футболисти и други суперзвезди на световния спорт, особено в САЩ.
Скромността на Федерер е, колкото и странно да звучи, основната причина за успеха му като рекламно лице. Той никога не е бил продуктово позиционирана и екстравагантна звезда, напротив – държи на качества като непретенциозност, доверие, естественост и отговорност, като същевременно е стъпил здраво на земята. Такъв, в когото без колебание ще вложиш средства.
„Аз се задоволявам с много малко – каза ми той веднъж, в по-късната фаза на кариерата си. – Това може да бъде вечеря с приятели, среща с някой познат или пък да прочета някоя книжка на децата. Може да бъде най-малкото и просто нещо.“
Ако Федерер е имал изобщо финансови проблеми, то това е било най-вероятно в самото начало на кариерата му. Още от 1998-а разходите му се покриват от доходите от наградните фондове в турнирите и от подпомагането от страна на федерацията. Облеклото си получава от „Найк“, ракетите - от „Уилсън“, а кордажите - от „Бабола“. Една швейцарска телефонна компания покрива сметките му за телефон, което той намира за страхотно. „За финансите бяха отговорни родителите ми. Аз въобще не исках да знам колко пари получавам, защото можеше да се промени отношението ми към тениса“ – каза ми той още като младеж.
Отдавна беше обвързан с договор с американската агенция IMG, която някога беше водеща в света на тениса. Спонсорството тогава още не беше така развито. Трябваше да минат много години, докато Федерер стане известен и ценен като рекламен партньор извън Швейцария и не само в тениса. Преди първата си победа на „Уимбълдън“ освен договорите за екипировка с „Найк“ и „Уилсън“ имаше много малко други рекламни ангажименти - с „Еми“ (млечни продукти) и „Ролекс“.
Съдбата пожела веднага след пробива си на „Уимбълдън“ 2003 да се откаже от IMG и да създаде своя Inhouse Management. В центъра на тази структура са родителите му, приятелката му Мирка, адвокатът Бернхард Кристен, който през 2014 г. внезапно почина, както и Ролф Ауер – финансов и данъчен консултант. Фокусират дейността си в HIPPO Gmbh със седалище в Ботминген, което по-късно премина в Tenro AG – „тен“ от „тенис“ и „ро“ – от „Роджър“. После към тази структура добавят Tenro Event AG, което отговаря за организацията и подпомагането в областта на спорта, изкуството и културата, а после и Tenro Holding AG.
Недостатъчно опитният тим скоро стига до предела си в обслужването на първия в световната ранглиста. Не че правят грешки, като например да се впуснат в търговия с акции или пък да действат необмислено. Просто представата на Федерер за собствената му пазарна стойност междувременно се е променила. „Роджър се превърна в перфекционист. Стана много взискателен – казва майка му през април 2004 г. – Искаше да получава непрекъснато информация, направо беше педантичен.“
Първоначално в областта на спонсорството не се случва нищо конкретно, от гледна точка на договор с часовниците. През лятото на 2004-та „Морис Лакроа“ заменят „Ролекс“. През есента на същата година Федерер признава, че обкръжението му не е на мястото си. „Много ни се събра, особено на майка ми и Мирка – каза той. – Аз не съм някой, който брои парите. Но сега съм в такава фаза на живота си, че не искам да проспя всичко.“
Това, което му липсва, е обвързване с международна мрежа от опитни мениджъри. Затова през 2005 г. се спира на една световна агенция, но този път при други условия и различна позиция. Малко изненадващо обявява, че това отново е IMG, въпреки че преди две години се е разделил с нея. Междувременно тя е станала собственост на милиардера инвеститор Тед Форстман, който иска непременно да го върне обратно и полага немалко усилия за това. Човекът, който му отваря вратата към това начинание, е Моника Селеш – деветкратната победителка от Големия шлем. Тя се среща с Роджър и Мирка и настоява да се обърнат към IMG, като предлага точно кой да стане мениджър на Федерер: Антъни Люисън – Тони Годсик, който дълги години обслужва самата нея.
Мобилната версия на Tennis24.bg (m.tennis24.bg) може да видите ТУК!