Глътка въздух за Sergio Tacchini



22-08-2011 18:32 | Николай Драгиев

Веднага след като спечели титлата на „Уимбълдън", Новак Джокович се завърна да празнува в Белград. С него дойдоха двама души - милиардерите Рон Баркъл и Били Нгок.

Тогава всички разбраха, че тук не става въпрос просто за спорт, а за сериозен бизнес, чийто посланик е Ноле.

Рон Баркъл, който се явява мениджър на най-добрия тенисист в света, искаше да договори споразумение за продажба на земеделски продукти на базираните в САЩ негови хотели и търговски вериги на пазара. Нгок Ян Ю, известен като като Били Нгок, е собственик на компанията за спортни стоки Sergio Tacchini, от чиито продажби зависи и хонорарът на Ноле.
 
Неговата сръбска мисия обаче включваше откриване на завод за производство на електроенергия в Ниш, а също и евентуално производство на продукти на Sergio Tacchini в тази част на Сърбия. Въпреки че придоби популярност като собственик на спортната марка, Нгок е известен по целия свят като собственик на компанията Holdings, която се занимава с генерирането на енергия от слънчева енергия и биомаса.

Според сръбския вестник „Блиц" вече са постигнати конкретни споразумения с китайския и американски бизнесмени се очаква те да бъдат подписани през октомври по време на срещата на смесена сръбско-китайска комисия, председателствана от китайския министър-председател.

Докато гигантите в производството на спортна екипировка Nike и Adidas харчат милиони долари годишно, за да оберат каймака от топ спортисти в света, най-добрият тенисист на планетата за тази година е свързан с родена в Италия марка с китайски собственик, за която много спортни фенове дори не са чували.

Новак Джокович се изкачи на върха в тениса, след като този сезон спечели Australian Open и „Уимбълдън", подобри един рекорд, като събра титли от пет „Мастърс"-а от общо девет за годината и записа 48 победи от 49 мача. Неговите преки съперници Рафаел Надал, Роджър Федерер и Анди Мъри имат многомилионни договори с големите акули на пазара.

Основаният в Италия бранд може и да има богата 45-годишна история, но бъдещето му, изглежда, е в ръцете на харизматичния сърбин. През годините марката обличаше много легенди в спорта като Джими Конърс, Илие Нъстасе, Матс Виландер, Джон МакЕнроу, Мартина Навратилова, Серхи Бругера, Пат Кеш, Габриела Сабатини, Пийт Сампрас и Мартина Хингис.

Но днес Sergio Tacchini е компания, която се възстановява от фалит, с годишни приходи от по-малко от 50 милиона евро (71 милиона долара). В същото време само за последното тримесечие Nike и Adidas отчетоха приходи от съответно 2.55 млрд. и 4.7 млрд. долара.

Според данни на компаниите приходите на Sergio Tacchini за последната отчетна година до 30 юни 2010 г. са 35 млн. евро, което е спад от 12% спрямо 2009 г. При Nike за същия период спадът е само с 1% до 19 млрд., а Adidas бележат ръст от 15% до 11.9 млрд. евро.

Началото

През ноември 2009 г. компанията подписа 10-годишен договор с Джокович. По това време сърбинът бе на четвърто място в кла- сацията на АТР и имаше само една титла от Големия шлем. Не е лошо като постижение, но далеч от висините днес.

„Предусещахме, че Новак има потенциал да стигне до върха", казва Едоардо Арталди, мениджър по спортен маркетинг в Sergio Tacchini централата на компанията в Bellinzago Novarese, в северната част на Италия, пред MarketWatch.

„Компания от такъв калибър трябва да бъде креативна, тъй като не може да си позволи договори с 10 от 15-те най-добри играчи. Така че трябваше да се съсредоточат върху един или двама", казва и Бен Стърнър, главен изпълнителен директор от Leverage Agency, спонсор и брандинг фирма. Джокович играе хазарт със Sergio Tacchini и това сега се изплаща."

Продажбите на Sergio Tacchini са нараствали паралелно с успехите на Джокович, обяснява Арталди, но отказа да предостави подробности.

Сега производителят планира голяма рекламна кампания, включително пускането на линия всекидневни облекла с марката на Джокович, като образът му ще стои на витрините на по-вече от 100 собствени магазина по света. Изглежда, сделката е добра не само за компанията, но и за играча.

„Ако той беше подписал с Nike или Adidas, щеше да бъде един от три или четирите звезди, а в Sergio Tacchini той е единствената звезда и това помага за изграждане на марката", каза Стърнър.

Сега марката повече от всякога се нуждае от усмихнатото лице на сърбина и затова използва на 1000 процента неговата мощ. С малкия си бюджет компанията не може да си позволи да купува рекламно време в телевизиите и залага на социалните медии и онлайн пространството, обяснява Арталди.

Шваб заяви, че липсата на телевизионни реклами не трябва да бъде голям проблем. „Няма много реклама на тенис в телевизионни кампании, каза той.

От гледна точка на перспективите за марките тенисът все е считан за нишов спорт и рекламата е насочена към печатните издания, онлайн и магазините."

„Като знаем колко забавен може да бъде Джокович, те могат да го снимат на видео, да качват филмите в интернет и да се надяват, че ще привлекат повече хора, каза Стърнър. Биха могли да предлагат награди, които няма как другаде да бъдат получени, като например да наблюдаваш мач с екипа на Джокович."

Елеонора ТАРАНДОВА, "Капитал"




Коментари
Тенис резултати и статистика
Други новини