Анализ: Събитията на сезон 2012 (ІІІ част)



09-12-2012 12:23 | Мара Калчева

Оттеглянето на Анди Родик
Анди Родик ще влезе в историята като тенисистът с отличен сервис и изключително чувство за хумор. Но америкаецът можеше да постигне и много повече, ако не беше Роджър Федерер. След като спечели US Open и излезе на първо място в световната ранглиста през есента на 2003 г., Анди стигна до финалите на още четири турнира от Големия шлем. И всичките загуби тъкмо от швейцареца.

Родик винаги е бил специалист на най-бързите настилки, всичките му мейджър финали са от Уимбълдън и US Open, но на тези турнири тогава доминираше Федерер.

Кулминационна точка в кариерата на Родик е незабравимият финал на Уимбълдън през 2009 г., който завърши 14:16 в петия решителен сет. Никога Анди не е бил толкова близо до победа над Федерер.

През 2010 американският тенисист за последно блесна на "Мастърс 1000" в Маями, а после бавно и методично тръгна надолу. За последно той беше в Топ 10 през юли миналата година.

Ако не споменем младите богове на това време, оттеглянето на Анди Родик няма да се разбере. През 2009-а се появи Хуан Мартин дел Потро, през 2010-а Надал направи поредния си пробив, през 2011-а Джокович натри носовете на всички, през 2012-а изгря звездата на Анди Мъри. Родик не успя да се пребори с един Федерер, та камо ли с толкова много напористи тенисисти. Затова предпочете да каже сбогом пред родна публика на US Open.


„Реших, че това ще бъде моят последен турнир. Струва ми се, че моето време си отиде. Вече не съм достатъчно здрав и мотивиран, за да изкарам още един сезон. Винаги съм искал да приключа с тениса на този турнир. Тук се събира моето семейство, моите приятели.

"Цяла година мислех за това, че тъкмо на US Open ще разбера дали да завърша кариерата си, или не. И когато играех мача си от първи кръг, почувствах, че трябва да  спра”, бяха думите на Родик на прощалната пресконференция в Ню Йорк.

 

Оттеглянето на Клайстерс
Не е лесно да си спомним година, в която едновременно са напускали толкова ярки играчи и личности. На US Open светът на тениса се раздели не само с Анди Родик, но и с Ким Клайстерс.

Белгийката не е първата тенисистка, която се връща на корта след раждане – да си спомним една Линдзи Дейвънпорт – но Ким е първата, при която втората кариера се получи много по-успешна от първата. За съжаление тя беше толкова кратка.

Клайстерс обяви решението да завърши кариерата още през миналата година. Защото тялото й се беше изчерпало още в първата година на завръщането.
Australian Open 2011 беше последният турнир, на който Ким успя да се събере и да покаже част от великолепието на своята игра. Сбогуването на US Open беше логично. Това беше последният турнир от програмата на сезона, в който Клайстерс се съгласи да остане заради Уимбълдън и Олимпийските игри.

Ню Йорк винаги е означавал много за нея. Тук Ким спечели три от своите четири титли от Големия шлем, в това число първият в кариерата и първият след раждането на нейната дъщеричка. Това беше триумф. А снимката с малката Джейда и с трофея – исторически факт. Няма да я забравим.

 

Разводът между WTA и Евроспорт
Решението на Стейси Аластър да прекрати договора с Евроспорт изглежда в някаква степен самоубийствено. Няма съмнение, че в една краткосрочна перспектива това ще е изгодно за WTA – телевизионните права вероятно са продадени на добра сума. Но в дългосрочна перспектива това е по-скоро катастрофа.

Това е загуба на по-голяма част от нередовните зрители, които са много повече от верните фенове на тениса. При това на Евроспорт женският тенис не се сблъскваше с основния си конкурент. Сега, когато правата са в различни страни за различни телевизии, които притежават също и правата да излъчват турнири от мъжкия тур, женският тенис трябва да се бори за ефирно време с мъжкия.

Не е трудно да се досетим на какво ще дадат приоритет телевизиите и кой продукт ще изберат зрителите. Жалкото е, че Аластър се интересува в този случай не от бъдещето на женския тенис, а от бонуса в сключената сделка.

 

Новата антидопингова програма на ITF
Темата за допинга прозвуча остро през есента, когато в началото Анди Мъри, а след него и Роджър Федерер се изказаха критично по адрес на съществуващата анти-допингова борба.

Оказа се, че по този въпрос тенисистите и ITF гледат в една посока. Федерацията се зае да засили контрола и да увеличи тестовете. Това се отнася най-вече за кръвните тестове. ITF е готова да пренесе опита на леката атлетика и колоезденето, като въведе така наречените биологически паспорти на състезателите.

Био-паспортите представляват електронен профил на спортиста, в който са отбелязани и се съпоставят резултатите от неговите допинг проби, взети през различни периоди. Така признаците за употреба на забранени препарати се открива непряко, а косвено – чрез колебанията на различни показатели в сравнение с нормата. Предимството на този метод е в неговата универсалност.

Той се основава на стабилността на човешката физиология и на нейните реакции. В същото време минават години, докато се разработи анализ, който да засече в организма някое ново вещество. Не е ясно колко години и пари планира да похарчи ITF за тази програма, но резултатите ще дойдат още през следващия сезон.


Бонбонки за финал

На 20 август в нюйоркския супермаркет Henri Bendel Мария Шарапова представи своя най-жизнерадостен бизнес проект – серия от 12 вида бонбони с различна форма, цвят и вкус с имена от сорта на „Нахалница”, „Глупаче”, „Кокетка”.

Като жена с вкус Мария не сложи своя образ на етикета, а стилизирана форма на устните си. Всеки вид бонбони са снабдени с кратко описание, в което безпогрешно се долавя почеркът на Шарапова.

Например в пакетчето с тенис топчета: „Сигурно в играта всичко при теб е наред. Вземи лимонена дъвчаща топчица и можеш да си я дъвчеш на корта. Толкова е сладко да побеждаваш.”

От първия ден Шарапова започна да рекламира своя сладък проект по всички фронтове – гостува във вечерни телевизионни шоу програми, разказа за бонбоните на пресконференции по време на US Open, черпеше с тях журналистите, проведе активен фейсбук-маркетинг.

Така след половин месец за Sugarpova вече се редяха на опашка, а продавачките твърдяха, че най-много се харчат топките. Тогава Мария организира международни доставки и започна продажби във Великобритания и Обединените арабски емирства.

През януари тя ще направи презентация на своята марка и в Австралия.

Още по темата:
Анализ: Събитията на сезон 2012 (І част)

Анализ: Събитията на сезон 2012 (Част II)

 

Мобилната версия на Tennis24.bg (m.tennis24.bg) може да видите ТУК!




Коментари
Тенис резултати и статистика
Други новини